باسلام خدمت شما دوستان عزیز و گرامی در این جا میخواهیم درباره ی جشنواره یاد یار مهربان مطلبی را بگوییم که حتی در همین هفته هم بن هایی  را به ما دادند تا نام و کد و قیمت کتاب را تا سقف 20/000تومان است را در آن بنویسیم و تحویل دهیم . پس شروع میکنیم به خواندن این مطلب :

ارتقای سطح مطالعه طی دوسال برای هر دانش‌آموز/

۱۸۰ هزار دانش‌آموز پایه های هفتم و هشتم مقطع متوسطه اول شهر تهران

۱۲۰۰ معلم درگیر در فرایند کتابخوانی



ایده اصلی این جشنواره، انتخاب کتاب توسط خودِ دانش‌آموز است. در این طرح، شهردار تهران و وزیر آموزش و پرورش به دانش‌آموزان مقطع متوسطه اول (پایه‌های هفتم و هشتم)، تا سقف ۲۰۰ هزار ریال کتاب اهدا می‌کنند. کتاب‌ها توسط کمیته‌ای زیر نظر شورای یاد یار مهربان و آموزش و پرورش از میان کتاب‌های سه سال اخیر بر اساس استانداردهای کیفیِ مصوب (با تأکید بیشتر روی جذابیت)، برگزیده می‌شوند. اطلاعات و تصویر روی جلد کتاب‌ها در بانک اطلاعات ذخیره می‌شوند و روی وب‌سایت جشنواره قرار می‌گیرند. هریک از دانش‌آموزان و معلمان مشمول طرح، کدی یکتا را دریافت می‌کنند و با استفاده از آن در سایت به ثبت نام و انتخاب کتاب‌های مورد نظر خود تا سقف ۲۰۰ هزار ریال می‌پردازند (امسال به عنوان سال اول اجرای جشنواره به این شیوه، علاوه بر سایت، نشریه ای شامل عکس و اطلاعات این کتابها برای دانش آموزان چاپ شده و برای آنها ارسال می شود. انتخاب کتابها توسط دانش آموزان به صورت دستی در فرم خاص ثبت شده و توسط معلمان این فرمها تجمیع و در سایت بارگزاری می شود). پس از ثبت کتاب‌های درخواستی، سفارش‌ها به بخش پشتیبانی ارسال می‌شود. بخش پشتیبانی منابع را از ناشران گردآوری و بسته‌بندی می‌کند. پس از بسته‌بندیِ سفارش‌ها، کلیه سفارش‌های هر مدرسه به‌تفکیک دانش‌آموزان به مدرسه ارسال می‌شود و رسید سفارش‌دهنده‌ها دریافت می‌گردد.

ب ـ به موازات تأمین کتاب‌های مورد علاقه دانش‌آموزان، مجموعه‌ای از فعالیت‌ها در مدارس نیز شکل می‌گیرد. طراحی یک نظام امتیازدهی به دانش‌آموزان کتابخوان و تعیین کتابخوان‌های برتر، تشکیل شوراهای کتاب مدرسه، تعیین شهردار کتاب، عضویت در باشگاه کتاب تهران و برنامه‌های مشابه دیگر، بخشی از این نظام فعالیت‌های موازی را تشکیل می‌دهد.

  • ۱ انتخاب کتاب توسط خودِ دانش‌آموز
  • ۲ تملک کتاب از سوی دانش‌آموز (انتخاب شخصی دانش‌آموز و تملک کتاب، احتمال خواندن کتاب را به شکل چشمگیری افزایش می‌دهد)
  • ۳ غربالگری سختگیرانه کتاب بر اساس جذابیت (عادت به مطالعه صرفاً از طریق خواندنِ با لذت شکل می‌گیرد و تداوم می‌یابد و یکی از عوامل بی‌علاقگی به کتاب، کثرت کتاب‌های غیرجذاب است)
  • ۴ تبدیل فعالیت‌های مربوط به کتاب و کتابخوانی در مدرسه به بازی جذاب و مشارکتی
  • ۵ تداوم فعالیت‌ها در قالب باشگاه‌های کتاب و کتابخوانی در فرهنگسراهای شهرداری
  • ۱ انتخاب، تأمین و ارسال کتاب‌های خواندنی به همه دانش‌آموزان پایه‌های هفتم و هشتم از طریق ثبت‌نام و ثبت سفارش کتاب توسط هر یک از دانش‌آموزان به‌واسطه وب‌سایت و فهرست‌های ارسالی به مدارس
  • ۲ اجرای فرایند فعالیت‌های دانش‌آموزی مبتنی بر کتاب و کتابخوانی در مدرسه به کمک معلمان و مدیران
  • ۳ امتیازدهی و انتخاب دانش‌آموزان کتابخوان برتر و اهدای جایزه به آنها
  • ۴ تجمیع دانش‌آموزان کتابخوان برتر، برگزاری اردوی ویژه و شکل‌دهی به باشگاه‌های کتابخوانی
  • ۵ ایجاد ارتباط دانش‌آموزان یا باشگاه‌های دانش‌آموزی شکل‌گرفته در اردو با فرهنگسراهای شهر تهران و تداوم فعالیت‌های کتابخوانی در این فرهنگسراها